Tilbage til listen

Nyhed oprettet 13-05-2019

Hvilken rolle spiller dine netværk for dig og din virksomhed?

Som iværksætter kender man en række forskellige mennesker, som på forskellige måder har indflydelse på bl.a. de ting, man laver i sin virksomhed. Og når man er iværksætter, så spiller ens privatliv og arbejdsliv rigtig meget sammen. De fleste af os har nogle tætte relationer til mennesker, vi kender rigtig godt, og som vi udveksler mange personlige og følsomme ting med, men vi har også nogle relationer til personer, vi ikke kender særlig godt. De to typer af netværk er dog gode for os på forskellige måder og forskellige tidspunkter. Fra netværket, man ikke kender særlig godt, får man al mulig forskelligartet information, og det har man brug for som iværksætter. Især lige når man starter op og f.eks. skal inspireres til nye idéer. Når man så når til den fase, hvor man skal beslutte sig for, om det hele er en god idé eller ej, så har man brug for det nære netværk.

Hvordan netværk påvirker iværksættere
Mette Søgaard Nielsen, der er lektor ved Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU, forsker til daglig i, hvordan iværksættere starter virksomhed med brug af deres netværk og netværkenes betydning for den enkelte iværksætters succes. Det er ikke så meget de netværk, vi kender fra sociale medier, men mere de sociale netværk. De personlige relationer et menneske har.

”Det, jeg undersøger rigtig meget i min forskning, er, hvordan man bliver påvirket af netværk, når man er iværksætter. Hvordan påvirker det en, at f.eks. ens familie og venner er positive og opbakkende, og hvordan påvirker det en, hvis de ikke synes, at det, man har gang i, er en god idé? Det er det, vi i forskningen generelt kalder følelsesmæssig støtte, og det er faktisk noget af det, der er allervigtigst for iværksættere, når de starter. Også i forhold til alle mulige andre former for hjælp, som selvfølgelig også er vigtig. Men hvis man ikke har en fast base af følelsesmæssig støtte, så har man faktisk rigtig svært ved at klare sig”, lyder det fra Mette Søgaard Nielsen.

Iværksættere er i risikozonen for stress
Forskeren mener, det er vigtigt at have en forståelse for, hvor meget det her med følelser rent faktisk påvirker iværksættere. Blandt andet fordi det er påvist, at man kan blive stresset, hvis man står over for en usikkerhed og udefinerbare opgaver, og det er noget, iværksættere i høj grad kender til. De er således i risikozonen, og både sundhedsforskningen og arbejdsmarkedsforskningen viser, at social, følelsesmæssig støtte er med til at reducere risikoen for at blive stressramt.

”Taler du med en fra en veletableret virksomhed, så repræsenterer han virksomheden, men taler du med en iværksætter, især i den spæde start, så er der ingen skelnen mellem den private person og virksomhedspersonen. Så det her med at sige: ”Jamen, hvordan har du det egentlig, og hvad synes din familie egentlig om det her”, det kan have stor betydning”, vurderer Mette Søgaard Nielsen.

Hvad virker, og hvad virker ikke?
Sammen med professor Kim Klyver fra SDU følger Mette Søgaard Nielsen deltagerne i de forskellige forløb i Medstrøm for bl.a. at få en forståelse for, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Hvad trækker deltagerne noget ud af, og hvad trækker de ikke noget ud af.

”Vi har en lang række deltagere, som gennemgår de samme ting, men som formentlig vil trække forskellige ting ud af det. Og det er bl.a. afhængig af den støtte, de har hjemmefra, for hvis du deltager i en workshop, og din familie ikke synes, det er en god idé, så er det ikke sikkert, du er i stand til at være rigtigt til stede i workshoppen”, forklarer Mette Søgaard Nielsen.

”Det kan også være, du ikke har de sociale evner, som gør, at du kan interagere i workshoppen. Så får du heller ikke det samme med derfra. Mennesker er forskellige, og de trækker forskellige ting ud af netværk. Vi skal finde ud af, hvordan vi tilrettelægger det, så alle får noget ud af det i stedet for bare at sige: ”Jamen du kan ikke netværke, så du kan ikke være her”. Netværksaktiviteter henvender sig jo ofte til meget udadvendte mennesker, som godt kan lide at gå rundt og dele visitkort ud, men vores mål er at lave aktiviteter, der rammer alle mulige forskellige folk på alle mulige forskellige måder”, slår Mette Søgaard Nielsen fast.

Skaber resultater på baggrund af data
For at kunne finde frem til nogle resultater, er det nødvendigt for forskerparret at indsamle en masse data. På Tankestrøm, hvor deltagerne er helt i den spæde opstart, gør de det ved at stille alle deltagerne de samme spørgsmål før, under og efter en workshop. Forskerne undersøger bl.a. de forskellige former for støtte, som deltagerne modtager. Både derhjemmefra, altså fra det personlige netværk, men også fra workshoppen. Det er interessant i forhold til, hvordan det påvirker deltagerne på Tankestrøm til rent faktisk at starte op, og hvordan de klarer sig på sigt. Derfor er det også nødvendigt for forskerne at følge op på deltagerne et år efter en afsluttet workshop for at se, om der er en sammenhæng mellem dem, der fik forskellige typer støtte og den måde, de har klaret sig på.

Følger udviklingen over tid
På PowerUp og Strømstyrke, som består en række workshops, foregår det langt henad vejen på samme måde som på Tankestrøm.

”Det, vi kan med PowerUp og Strømstyrke, er, at vi kan måle ændringen. Fordi hver eneste gang, der er en workshop, skal deltagerne udfylde et spørgeskema, og det er de samme spørgsmål, de skal svare på hver gang. Og så er vi i stand til at se, om der er en udvikling i, hvad de tager med sig fra workshoppen, og hvad de har af følelsesmæssig støtte. Vi spørger f.eks. til, hvor comittede de er til deres virksomhed, og det er sådan noget, som sikkert ændrer sig over tid. Hvis man er på en workshop, og man ikke føler, man har fået noget ud af den, så kan ens commitment godt dale. Eller hvis man føler, man fik rigtig meget ud af workshoppen, så stiger ens commitment eller tro på virksomheden. Og det er meget naturligt. Det er derfor, det er super interessant med de her workshops, hvor vi kan få lov at følge deltagerne og spørge dem flere gange”, lyder det begejstret fra Mette Søgaard Nielsen.

Opbakning fra deltagerne skaber bedre aktiviteter
Det er rigtig interessant for forskerne at få lov at følge iværksætterne i Medstrøm, men det er også rigtig interessant for dem, der tilrettelægger de forskellige workshops, for det kan nogle gange være svært at finde ud af, hvilken effekt de enkelte aktiviteter rent faktisk har. Det er derfor et af målene for følgeforskningen at påvise, om de forskellige aktiviteter har en reel effekt. Resultaterne af forskningen skal derfor bl.a. bruges til at udvikle fremtidens workshops, så de kaster mest mulig læring af sig.

”For at resultaterne af forskningen skal være så anvendelig som muligt og sige så meget om iværksættere og netværk som muligt, er det virkelig vigtigt for os, at alle deltagere udfylder spørgeskemaerne”, forklarer Mette Søgaard Nielsen. ”Det handler for os om at have så bredt et grundlag for vores forskning som muligt, men der er heldigvis også rigtig god opbakning fra de mange deltagere på de forskellige forløb”, slutter hun.

facebook instagram

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere