Nyhed oprettet 28-10-2019
Test dig selv og din idé
To dage - en håndfuld professionelle rådgivere - et par succesfulde virksomhedsejere - og ca. 25 måske-iværksættere og andre med gode ideér - det er ingredienserne i workshoppen Tankestrøm, som Fremtidsfabrikken tre gange tidligere har afholdt i Svendborg med stor succes.
Ud fra de tidligere deltagere tegner der sig ikke én profil, men mange forskellige. Hvor nogen deltager med ønsket om at starte en helt ny virksomhed op fra bunden, er andre allerede langt med deres virksomhed og bruger workshoppen til at udvikle nye ideer og koncepter. Det kan også være som forening eller organisation, at man ønsker at idéudvikle på sin ”forretning”.
Maybritt Beutnagel deltog på Tankestrøm sidste år i Svendborg med sin idé om at starte et rejseselskab op for indiske kvinder.
”På Tankestrøm-forløbet fik jeg lejlighed til at sætte ord på, hvad det mere præcist er min idé går ud på. Det var godt for mig at sige mine idéer højt og få respons fra undervisere og oplægsholdere” erindrer Maybritt Beutnagel.
Iværksætter-livet ikke for alle
Jonathan Broch Jacobsen er projektleder i Medstrøm, hvor Tankestrøm er et af forløbene. Ifølge ham er det ikke formålet at få udklækket så mange iværksættere som muligt.
”Nogen får styrket deres idé – og deres mod – så meget, at går hjem og starter virksomheden. Men det er ligeså godt at finde ud at lige den idé ikke holder. Det er bedre at få klarhed over det, så man ikke kaster sig ud i noget, der alligevel aldrig kommer til at fungere,” siger han.
En af fordelene ved workshoppen er, at deltagerne får mulighed for at præsentere deres ide for både professionelle rådgivere og for de andre deltagere:
”De tilbagemeldinger, der kommer, er med til at give en fornemmelse af, om der er et marked. Er der overhovedet nogen kunder derude?” spørger Jonathan Broch Jacobsen retorisk.
Næste skridt – Power Up
En af erfaringerne fra de tidligere workshops er, at det kan være noget af en udfordring for deltagerne at præsentere deres ide:
”Det er ikke alle, der er vant til at præsentere noget for et publikum. Men hvis man skal være iværksætter, bliver man nødt til at kunne sige sin ide klart og tydeligt – det vi kalder et ’pitch’. Hvis man skal overbevise kunder, samarbejdspartnere – og måske banken – om sin idé, så skal de kunne forstå og mærke den. Så når vi på workshoppen får folk til at præsentere deres ide, bliver de allerede bedre rustet til at tage de næste skridt”, forklarer Jonathan Broch Jacobsen og supplerer:
”Dem, der efter de to dage på Tankestrøm føler sig klar til at tage det næste skridt, kan gå direkte videre i vores tre måneders opstartsforløb, Power Up, i slutningen af november.”
FAKTA: Tankestrøm afholdes i Svendborg 6. & 7. november og i Vejle 20. og 22. november. Læs mere om de 2 forløb.